DATASKYDDS­BESKRIVNING

Denna dataskyddsbeskrivning gäller BCE Ltd Building, Consulting, Engineering Ab och förverkligandet av elektroniska tjänster.

I den här dataskyddsbeskrivningen/integritetspolicyn går vi igenom varför vi behandlar dina personuppgifter och vilka dina rättigheter är vid behandlingen av dina personuppgifter då du besöker våra webbsidor, vid kontakttagande och användning av våra produkter.

Vi respekterar ditt integritetsskydd och förbinder oss att skydda personuppgifterna i enlighet med EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) och dataskyddslagen.

Vi kan komma att uppdatera denna dataskyddsbeskrivning när vår verksamhet eller principerna för behandling av personuppgifter förändras. Uppdateringar kan också bli aktuella vid ändringar i lagstiftningen. Ändringarna träder i kraft efter att vi publicerat den uppdaterade dataskyddsbeskrivningen. Vi ber dig därför regelbundet ta del av innehållet i denna dataskyddsbeskrivning.

Denna dataskyddsbeskrivning är senast uppdaterad 7.2.2025.

1. Personuppgiftsansvarig

BCE Ltd Building, Consulting, Engineering Ab (nedan ”vi”, ”oss” eller ”BCE”)
FO-nummer: 2207671-9
Långmossvägen 6
68530 Lepplax
Finland

Telefonnummer:
+358 400 165 172

Webbplatser:
https://www.bce-perustus.fi/ och
https://bcepilarimaailma.fi/

Som den personuppgiftsansvarigas kontaktperson fungerar Tobias Hjulfors, tobias@bce-perustus.fi.

2. Registrets namn

BCE:s register för kunder, potentiella kunder, anställda, projektmedarbetare, kontaktpersoner, leverantörer, samarbetspartners och arbetssökande (nedan ”Register”).

3. Syftet med behandlingen av personuppgifter och behandlingens omfattning

Vi samlar in, sparar och behandlar personuppgifter i vårt Register endast för de ändamål som vi har definierat på förhand och vi försäkrar oss alltid om att vi har en laglig grund för att spara och behandla personuppgifter.

Personuppgifterna i vårt Register används främst för att erbjuda produkter och tjänster, kundkommunikation, affärsplanering och affärsutveckling, hantering, underhåll och utveckling av kundrelationer samt förbättring av användarupplevelser. Gällande förbättringen av användarupplevelser avses främst upprätthållandet och utvecklandet av hemsidorna i syfte att säkerställa fungerande hemsidor (mer information om cookies hittar du längre ner i dokumentet).

Personuppgifter som hänför sig till medarbetare samlas in och behandlas huvudsakligen för personaladministrativa ändamål, såsom för att uppfylla arbetsavtalsskyldigheter, för uppföljning av projekt och tidsanvändning, för lönebetalning och beskattning och för att uppfylla andra rättigheter och skyldigheter som föranleds av anställningsförhållandet. I fråga om dessa är den lagliga grunden för behandling av personuppgifter att fullgöra avtal, uppfylla lagstadgade förpliktelser i anslutning till anställningsförhållandet, ibland också medarbetarens samtycke.

Vid rekryteringar behandlar vi personuppgifter huvudsakligen för att bereda avtal eller med samtycke av en medarbetarkandidat. Med utgångspunkt i samtycke behandlar vi främst information som gäller arbetssökare, vilken baserar sig på personuppgifter som vi har fått från andra än arbetssökaren själv.

Behandling av personuppgifter sker med utgångspunkt i ditt samtycke, fullföljande av beställning och därmed ingånget avtal, iakttagande av lagstadgade skyldigheter (till exempel bokföring och beskattning) och våra berättigade intressen.

När det gäller marknadsföring av våra produkter eller annan information om vårt företag är behandlingen av personuppgifter baserad på vårt berättigade intresse att främja vår verksamhet och vårda kundförhållandena. Direktmarknadsföring kan också till vissa delar basera sig på samtycke (t.ex. prenumeration av nyhetsbrev).

Behandlingen av personuppgifter baserar sig på vårt berättigade intresse att vårda kundförhållanden och få nya kunder.

I samband med kontaktförfrågningar via exempelvis olika kanaler på sociala medier såsom Facebook, Instagram, Pinterest och Linkedin samt via e-post, textmeddelanden och kommunikationsverktyget Whatsapp förbinder vi oss att inte behandla några som helst känsliga uppgifter i olika kanaler på sociala medier.

När du, i egenskap av användare av olika kanaler på sociala medier, har godkänt användarvillkoren för respektive kanal och använder kanalen i fråga är du personuppgiftsansvarig. Vi ansvarar inte för din personliga information hos en registrerad användare av en eller flera kanaler på sociala medier och förbinder oss således inte heller att skydda sådan information.

4. De här uppgifterna samlar vi in

Vi samlar in personuppgifter i anslutning till våra kunder och potentiella kunder huvudsakligen av personerna själva. I fråga om nya potentiella kunder samlar vi också in s.k. prospektuppgifter närmast från Linkedin och företagens webbplatser. Under kundförhållandet genereras och samlas också information, dock närmast om kundföretagen. Uppgifter om potentiella kunder kan också erhållas från seminarier som ordnas tillsammans med samarbetspartners.

På vår webbplats kommer vi att behöva samla in personliga uppgifter vid användning av vissa funktioner. Vi behandlar följande kategorier av personuppgifter i vårt Register gällande de ändamål som avses i punkt 3 ovan:

Formulär

För att kunna skicka information via ett formulär på hemsidan måste du godkänna att den information du lämnar behandlas i enlighet med det som står skrivet i det här dokumentet. Godkännande ges genom att kryssa i den ruta som länkar till den här integritetspolicyn/dataskyddsbeskrivningen.

När du besöker vår webbplats skapas en krypterad anslutning (HTTPS) mellan webbplatsen och besökarens webbläsare. Det innebär att den information som lämnas in t.ex. via ett formulär inte kan avläsas av någon obehörig när informationen överförs från webbläsaren till webbplatsen.

Prenumerera på nyhetsbrev

Om du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev skickar du din e-postadress till oss t.ex. via vår webbplats. Den information som samlas in på webbplatsen kan inte avläsas av någon obehörig när informationen överförs från webbläsaren till webbplatsen.

Cookies

Vår webbplats och de tredjepartstjänster vi använder lagrar cookies i din webbläsare, förutsatt att du valt att acceptera detta. Du kan ta del av informationen på webbplatsen även om du avböjt lagring av cookies, men vissa funktioner kanske inte fungerar som det är tänkt. De flesta webbläsare godkänner cookies automatiskt. Titta i Hjälp-menyn på din webbläsare för att se hur du ska göra för att stänga av cookies.

Google Analytics

Här kan du läsa om de cookies som Google lagrar i din webbläsare. Google Analytics är enbart aktivt ifall användaren har gett tillåtelse åt oss att lagra cookies i webbläsaren.

LinkedIn Insight Tag

Här kan du läsa om de cookies som LinkedIn Insight Tag lagrar i din webbläsare. LinkedIn Insight Tag är enbart aktivt ifall användaren har gett tillåtelse åt oss att lagra cookies i webbläsaren.

Meta Pixel

Här kan du läsa om de cookies som Meta Pixel lagrar i din webbläsare. Meta Pixel är enbart aktivt ifall användaren har gett tillåtelse åt oss att lagra cookies i webbläsaren.

Statistik över besökare

Förutsatt att besökaren har gett tillåtelse till detta samlar vi in anonyma data som hjälper oss att förstå hur webbplatsen används. Därmed kan vi också förbättra våra tjänster. Dessa data samlas in med hjälp av Google Analytics, LinkedIn Insight Tag och Meta Pixel. Detta kan du läsa mera om längre ner på sidan.

Övriga uppgifter

Utöver ovan nämnda, samlar vi vanligtvis in följande personuppgifter från våra kunder och kontaktpersoner:

  • namn
  • e-postadress
  • titel
  • adressuppgifter
  • arbetstelefonnummer
  • arbetsgivarföretag, företagets kontaktuppgifter och övriga uppgifter samt FO-nummer
  • personens kontaktperson hos BCE
  • kundnivå och/eller kundrelationens fas
  • språk
  • grund för behandling av personuppgifter (avtal, samtycke, berättigat intresse)
  • BCE:s uppgifter (telefonsamtal/e-post/referenser/möte)
  • anteckningar (telefonsamtal/möte/BCE:s övriga uppgifter)
  • samtalsuppgifter (tidpunkt för samtalet och vad som diskuterats)
  • uppgifter om möten (tidpunkt för mötet och vad som diskuterats)
  • försäljningshistoria
  • e-postkorrespondens
  • marknadsföringssamtycke/-förbud.

Vi samlar vanligtvis in följande personuppgifter från våra medarbetare:

  • namn
  • kontaktuppgifter
  • personbeteckning
  • uppgifter för innehållning av skatt
  • lön och uppgifter som behövs för lönebetalning
  • användning och uppföljning av arbetstid
  • uppgifter om sjukfrånvaro
  • arbetsavtal.

Vi samlar vanligtvis in följande personuppgifter från våra arbetssökande:

  • namn och grundläggande kontaktuppgifter
  • utbildning, erfarenhet, kompetens och arbetshistoria
  • ansökan och meritförteckning
  • referenser och rekommendationer (med samtycke)
  • Linkedin-profil (med samtycke)
  • resultat av eventuella lämplighetstest (med samtycke).

En stor del av uppgifterna i vårt Register består av uppgifter som den registrerade själv lämnar via beställningar eller via e-post och dylikt i anslutning till kundrelationen. När det gäller medarbetare får vi personuppgifter huvudsakligen från personen själv och med samtycke från andra källor. När det gäller arbetssökande får vi personuppgifter från personen själv och med deras samtycke från andra källor (såsom Linkedin, referenser samt eventuella person- och lämplighetstest).

Vänligen notera att det som avgör vilka personuppgifter som behandlas och omfattningen av denna behandling är din ställning, till exempel om du är anställd, verkar i egenskap av kund eller besöker våra hemsidor.

Är det obligatoriskt att ge uppgifter?

Merparten av personuppgifterna ges på frivillig basis. Det gäller framför allt personuppgifter om potentiella kunder och arbetssökande. Lämnande och behandling av personuppgifter för att fullgöra avtal i en kundrelation är emellertid till viss del obligatoriskt för att vi ska kunna säkerställa att de personer som ingår avtal på våra företagskunders vägnar har befogenheter till det och är behöriga och att vi kan uppfylla våra avtalsförpliktelser och samtidigt säkerställa att våra egna rättigheter uppfylls.

Av potentiella kunder begär vi på vår webbplats i allmänhet uppgifter om e-postadress och andra sådana uppgifter som vi behöver för kontakt. I ett anställningsförhållande behöver vi också personuppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter i anslutning till fullgörandet av arbetsavtalet och lagen.

5. Dessa delar vi insamlad information med

Formulär och nyhetsbrev

Endast ett fåtal har getts förtroende att läsa och behandla den information som besökare skickar in via webbplatsen, t.ex. via formulär eller information som lämnas för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

När en användare skickar information transporteras den inmatade informationen över en krypterad anslutning mellan webbläsaren och webbplatsen (HTTPS). Därefter krypterar webbplatsen informationen och lagrar denna. Den lagrade informationen från webbplatsen kan enbart läsas av de som anförtrotts med en inloggning samt ytterligare ett lösenord för avkryptering.

Google Analytics

Vi använder Google Analytics för att föra statistik över våra besökare. Google Analytics skapar en profil av besökaren genom att samla in anonym information, t.ex. vilken webbläsare som används och på vilken typ av hårdvara webbläsaren används.

När du besöker webbplatsen överförs information till Google, som behandlar informationen som en oberoende personuppgiftsansvarig. Data om webbplatsbesökare överförs till Google, som behandlar uppgifterna som personuppgiftsansvarig för sina egna syften. Google har även möjlighet att kombinera uppgifterna med sin övriga information om besökaren. För indirekt identifiering använder Google besökarens unika identifierare (IP-adress) för att identifiera användare, men det är även möjligt att koppla denna IP-adress direkt till en fysisk person, till exempel när man loggar in på ett Googlekonto.

Observera att när du är inloggad på ett Googlekonto samlar Google in ännu fler unika identifierare om dig, såsom identifierare som identifierar din enhet, information om webbläsaren eller applikationen du använder, reklamidentifierare för Android- eller IOS-mobilanvändare, språkval, ditt nätverk av vänner och dina mest populära Youtubevideor.

Google använder uppgifter som samlas in om webbplatsbesökare för åtminstone följande syften: 

  • positionsbestämning (land, stad, nätverk som ägs av företag eller gemenskap)
  • besökarnas beteende på webbplatsen
  • besökarnas intressen på webbplatsen
  • återannonsering och reklamförmedling.

I samband med återannonsering kompletterar Google din IP-adress med information baserad på dess användning, utifrån vilken Google klassificerar användaren utifrån bland annat plats, adress och ålder. Du hittar Googles sekretesspolicy och användarvillkor på https://policies.google.com/privacy?hl=sv

Blockering av cookies: Kunden har möjlighet att blockera användningen av cookies genom att ändra sina webbläsarinställningar. Blockering av användningen av cookies kan påverka våra tjänsters funktion.

Rensning av cookies: Den registrerade användaren kan rensa cookies från webbläsarinställningarna. Genom att rensa cookies med jämna mellanrum ändrar användaren den uppsättning data som används för att bilda en profil för användaren. Att rensa cookies stoppar dock inte datainsamlingen helt, utan återställer snarare profilen baserat på tidigare beteendedata.

LinkedIn Insight Tag

Vi använder LinkedIn Insight Tag för att föra statistik över våra besökare och rikta vår marknadsföring.

Ingen personligt identifierbar information samlas in av LinkedIn Insight Tag.

Läs LinkedIns Sekretess- och användarvillkor för att ta reda på hur de använder informationen som vi delar med dem.

Meta Pixel

Vi använder Meta Pixel för att föra statistik över våra besökare och rikta vår marknadsföring.

Ingen personligt identifierbar information samlas in av Meta Pixel.

Läs Meta Pixels Sekretess- och användarvillkor för att ta reda på hur de använder informationen som vi delar med dem.

Google reCAPTCHA

Vi använder Google reCAPTCHA för att bedöma om våra besökare är människor. Detta för att undvika att robotar skickar spam via våra formulär. Det här innebär att Googles Sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.

Övrigt

Personuppgifter behandlas i regel av personer som hör till BCE:s medarbetare i samband med utförandet av arbetsuppgifter. Åtkomsten till personaladministrativa uppgifter är mer begränsad än åtkomsten till kunduppgifter, eftersom en stor del av våra medarbetare utför kundarbete medan en mindre grupp har personaladministrativa ansvarsområden.

Vi kan också komma att utlokalisera behandlingen av personuppgifter, och många system som används för att lagra och behandla personuppgifter är molnbaserade tjänster. Största delen av de uppgifter som lagras och behandlas finns i elektronisk form. Vi använder underleverantörer och tjänsteleverantörer för behandling av personuppgifter framför allt i följande sammanhang: molnlagring av uppgifter, automatisering av marknadsföring och CRM, ekonomiförvaltning och löneräkning, upprätthållande av vår webbplats och uppföljning av besökare, analys av webbtjänster, e-postmarknadsföring och projekthantering.

Eventuell överföring av dina personuppgifter till tredje parter grundar sig på skriftliga avtal som säkerställer att dina personuppgifter är skyddade. Vid användningen av underleverantörer och tjänsteleverantörer ser vi till att personuppgifternas konfidentialitet är tryggad och att uppgifterna också i övrigt behandlas lagenligt och endast för vår räkning.

Vi lämnar ut personuppgifter till myndigheter i enlighet med de lagliga skyldigheter som åläggs oss därtill. Vi kan också komma att lämna ut dina uppgifter, om vi är delaktiga i företagsförvärv eller förvärv av affärsverksamhet.

Personuppgifter lämnas i regel inte ut utanför EU/ESS-området, men eftersom uppgifter lagras och behandlas i första hand i elektronisk form och framför allt i molnbaserade tjänster, kan en del av våra tjänsteleverantörer vara belägna i länder utanför EU. Sådana tjänsteleverantörer är bland annat Google och Mailchimp. I detta fall säkerställer vi att dataöverföringen sker med utnyttjande av adekvata skyddsmetoder som förutsätts i lag. De främsta alternativen är (1) överföring av uppgifter till ett land med en adekvat skyddsnivå som godkänts av EU-kommissionen, (2) överföring av uppgifter till ett EU-US Privacy Shield-certifierat företag (mottagarna i Förenta staterna) eller (3) användning av EU:s modellklausuler.

6. Så här länge lagrar vi insamlad information

Den information som samlats in via hemsidans formulär lagras på webbplatsen i åtminstone ett (1) år. Vi sparar inte dina personuppgifter längre än nödvändigt med tanke på uppgifternas användningsändamål eller vad som förutsätts med stöd av avtal eller lag. Den period under vilken personuppgifter lagras kan variera efter användningsändamål, laglig behandlingsgrund och situation.

Personuppgifter kan också raderas när en person återkallar sitt samtycke eller begär att få sina uppgifter raderade (och BCE inte har någon annan laglig behandlingsgrund), avtalsförhållandet upphör eller när uppgiften är föråldrad eller felaktig. Uppgifternas lagringstider kan också styras av lagstiftning (t.ex. bokföring, beskattning, arbetsavtalslagen) samt tidsfrister i anslutning till framläggande av juridiska krav (t.ex. tider för väckande av talan). Vi strävar efter att årligen uppdatera och radera onödiga, felaktiga eller föråldrade uppgifter.

7. Användaren har full kontroll över sin information

Användaren har full kontroll över sin information. Detta innebär att du t.ex. när som helst har rätt att begära en redogörelse för vilken information om användaren som vi besitter. Du har också rätt att begära att informationen raderas. Du har även rätt att begära att vi rättar felaktiga eller föråldrade eller i övrigt ofullständiga personuppgifter om dig.

Även om vi inte skulle behandla dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål med stöd av samtycke, kan du när som helst förbjuda direktmarknadsföring genom att skicka ett e-postmeddelande till adressen tobias@bce-perustus.fi.

Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av allmänt intresse eller vårt berättigade intresse, har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter till den del som det inte finns någon sådan betydande orsak som väger tyngre än dina rättigheter eller behandlingen inte är nödvändig för handläggning av ett rättsligt anspråk. Notera att vi i denna situation sannolikt inte längre kan betjäna dig.

Du har i vissa situationer rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter.

Om vi har behandlat dina uppgifter med stöd av ditt samtycke eller för att fullgöra ett avtal, har du rätt att få ut de uppgifter som du lämnat till oss elektroniskt i ett allmänt använt format, så att uppgifterna kan överföras till en annan tjänsteleverantör.

Som utgångspunkt är det kostnadsfritt att utöva de rättigheter du har i egenskap av registrerad. Vi förbehåller oss dock rätten att ta ut en rimlig avgift om begäran är av repetitiv art eller uppenbart ogrundad eller oskälig.

Om du vill utöva dina rättigheter i egenskap av registrerad kan du vända dig till tobias@bce-perustus.fi. Vi ber dig samtidigt bestyrka din identitet, t.ex. med en egenhändigt undertecknad begäran om kontroll av uppgifter eller kopia av din legitimation (täck emellertid då över din personbeteckning och andra uppgifter som vi inte behöver).

8. Så här skyddar vi insamlad information

Genom vidtagande av organisatoriska och tekniska åtgärder säkerställer vi att dina uppgifter är trygga till alla delar, skyddade från obehörig behandling och inte förstörs, raderas, ändras eller olovligen överförs. Programvaran som driver webbplatsen uppdateras kontinuerligt för att åtgärda säkerhetsbrister som uppdagas över tid. Trafiken mellan besökarens webbläsare och vår server är krypterad.

Vi väljer välrenommerade tjänsteleverantörer för lagring och behandling av uppgifterna. Vi behandlar uppgifterna konfidentiellt och vi varken lämnar ut uppgifter allmänt eller säljer eller hyr ut uppgifter för marknadsföringsändamål. Våra lokaler är också väl skyddade och låsta.

Personer som behandlar personuppgifter omfattas av tystnadsplikt och sekretess.

9. Kontakt

Förfrågningar som gäller denna dataskyddsbeskrivning/integritetspolicy kan sändas till den person som nämns i början av detta dokument.

Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter strider mot lag, kan du också inge klagomål till behörig tillsynsmyndighet (dataombudsmannen).

Övervakningsmyndighetens kontaktuppgifter:

Dataombudsmannens byrå

Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors
Telefonväxel: 029 566 6700
Registratorskontor: 029 566 6768
E-post: tietosuoja@om.fi

© 2025 BCE Pilarimaailma Web design: Wikström Media